Poltrock - Màrmelade vzw

Poltrock

19/10/19 — 20u
Watelle, Knesselarestraat 162A, Oedelem

Op een zaterdagavond in oktober 2019 werd de serre van Watelle gevuld met intieme minimale pianostukjes, donkere en sfeervolle ambient soundscapes en energieke elektronische clubtracks. 

David Poltrock (°1974 Poperinge) is een in Brussel gevestigde muzikant. Hij speelt vast bij de bands De Mens en Hooverphonic en is een veelgevraagd sessiemuzikant bij o.a. Triggerfinger, Bart Peeters, The Blackbox Revelation, Douglas Firs, Adamo, Bent Van Looij en vele anderen.

Poltrock is ook producer, componist en arrangeur en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor albums en tracks van o.a. Tom Helsen, Arid, Lois Lane, K’s Choice… waaronder ook twee Belgische nummer 1 hits: ‘Home’ (Tom Helsen) en ‘Sadness’ (Stash). Het album ‘Kompass ohne Norden’ van de Berlijnse rapper Prinz Pi – meegeschreven en geproducet door Poltrock – behaalt goud in Duitsland. Samen met Mario Goossens schreef hij ook de filmmuziek bij ‘Safety First – The Movie’. Samen met Frank Vander Linden maakte hij de muziek voor de Vlaamse langspeeldocumentaire ‘Bedankt & Merci’.
Achter de schermen werkt hij mee aan de talentenjacht ‘The Voice Van Vlaanderen’. Eerst was hij 2 seizoenen lang hulpcoach van Jasper Stever­linck, daarna werkte hij 2 seizoenen voor het team van Bent Van Looij.

Poltrock doceert het vak ‘Soundlab’ (Klanksynthese en Programming) aan PXL Music, de provinciale hogeschool van Limburg. In 2017 krijgt hij van zijn geboortestad Poperinge het cultureel ambassadeurschap aangeboden. In 2018 won hij een MIA (Music Industry Award) voor ‘Beste Muzikant’.

Onder zijn eigen naam POLTROCK maakte hij een serie instrumentale composities. Centraal staat telkens een vrij uniek instrumentarium: mechanisch bewerkte piano’s, modulaire analoge synthesizers, samplers en strijkers. Alle tracks ontstonden tijdens nachtelijke improvisaties en jams in The Poltrock Palladium, de Brusselse studio waar Poltrocks indrukwekkende collectie oude en hedendaagse elektronische instrumenten een plaats hebben.

Bijna vijf jaar neemt Poltrock de tijd om te experimenteren met klanken. Zo haalt hij in 2013 analoge en modulaire synths van onder het stof, trekt hij vintage elektro­mechanische piano’s uit hun context en drijft hij samplers tot het uiterste.

In 2015 zit Poltrock achter zijn piano en experimenteert met voorwerpen. Tape, papier, metalen bouten en andere voorwerpen vervormen de klank op verrassende en inspirerende wijze. Percussieve klanken worden beats, akkoorden worden bezwerende soundscapes. Poltrock verdiept zich in deze experimentele techniek die ‘prepared piano’ heet.

In 2017 tokkelt Poltrock op die oude weerspannige Steinway buffetpiano in de woonkamer, de piano die hem al meer dan drie decennia vergezelt. Hij plaatst lappen vilt tussen de hamers en de snaren, en laat zich betoveren door het geluid. Op slechts drie dagen tijd improviseert hij ‘Mutes’ bij elkaar: verstilde en naakte piano-improvisaties, ontdaan van elke vorm van virtuositeit of techniek. De essentie.

De synthese van deze bijna vijf jaar durende odyssee vindt in 2018 zijn weerslag in de trilogie ‘Mutes, Moods & Machines’. Drie platen die Poltrocks liefde voor de 88 toetsen van de piano elk op hun eigen manier belichten en die met een interval van 88 dagen het levenslicht zullen zien.

Op 29 maart 2018 – de 88ste dag van het jaar en International Piano Day – komt Mutes uit: het eerste luik van de trilogie. Mutes is een verzameling korte en intieme pianoschetsen op de mechanisch gedempte piano.
Moods (juni 2018) zijn atmosferische en cinematografische soundscapes waarin natuurlijke pianoklanken hand in hand gaan met geprepareerde piano’s, dreigende drones en dichte klanktapijten. Machines (september 2018) zijn zwaar geprepareerde en repetitieve piano’s met hypnotiserende electronica.

Opgeteld is de trilogie goed voor 135 minuten pure Poltrock. Synoniem voor pittig pianoplezier.

www.poltrock.be

Geen projecten zonder sponsors

Bedankt!

Om onze projecten te ondersteunen, konden we steeds rekenen op een aantal sponsors. Deze financiële of logistieke steun is broodnodig om kwalitatieve evenementen te kunnen aanbieden.

Veel dank voor de steun en het vertrouwen!

Blijf op de hoogte

Nieuws­­brief

Schrijf je hier in om op de hoogte te blijven van onze toekomstige projecten

Ooghoek dichtbundel

DICHTBUNDEL ‘OOGHOEK’

Charlotte Van den Broeck en Lies Van Gasse schreven een reeks gedichten voor ons poëzieproject Ooghoek. Als uitgangspunt namen ze het naar binnen en buiten kijken in het dorp. Met de blik van de buitenstaander en toeschouwer ondernamen ze in de gedichten een tocht door Beernem. De 25 gedichten en 14 illustraties werden gebundeld in een mooie publicatie.

Winkelwagen
Scroll naar boven